Taurons blancs al Cantàbric?
Durant els passats mesos de setembre i octubre hem tingut coneixement de dos albiraments de tauró blanc (Carcharodon carcharias) al nord d’Espanya. El primer a Galícia, a Punta Lagosteira (La Corunya) el 29 de setembre. El segon, a Astúries, a la costa de Ribadesella, el 16 d’octubre.
🦈Compartimos nuevo vídeo del tiburón avistado en Langosteira. @CEMMAcetaceos e Instituto de Ciencias del Mar (Barcelona) confirman que es un tiburón blanco, que habría llegado a la costa desorientado. Es el primer avistamiento en Galicia de esta especie en peligro de extinción pic.twitter.com/U6w685ObwJ
— Puerto de A Coruña (@PuertoACoruna) September 30, 2021
És normal?
Si bé tota la costa peninsular (Atlàntica i Mediterrània) apareix als mapes com a zona de distribució del tauró blanc, la realitat és que la seva aparició al nord i nord-oest espanyol és quelcom extremadament estrany.
Anteriorment, hi havia constància d’un parell de possibles albiraments (6 exemplars capturats a Galícia a principis de la dècada dels 80 i l’albirament d’una aleta el 2004), però la realitat és que no hi ha fotografies ni identificacions clares pel que s’han de considerar registres poc fiables. De fet, no només al nord d’Espanya, sinó que l’espècie sembla molt escassa en tot a nord-est atlàntic europeu amb menys d’una desena de possibles albiraments.
Aquests dos casos es poden considerar com els primers albiraments clarament confirmats tant a Galícia com a Astúries, encara que és molt probable que es tracti del mateix animal.
Per què han aparegut a les nostres costes?
La realitat és que no ho sabem i intentar donar una explicació amb la informació disponible seria pura especulació. Desconeixem d’on ve o cap a on va, desconeixem si hi havia disponibilitat d’aliment en aquesta àrea, si simplement era un animal en ruta o si hi va haver algun canvi en les condicions oceanogràfiques que pogués afavorir la presència més propera a les nostres costes o si simplement ja n’hi havia succeït amb anterioritat, només que aquesta vegada va poder ser vist i registrat per un humà amb els telèfons intel·ligents d’avui dia. Lamentablement, no podem donar resposta a aquesta pregunta, si més no ara per ara.
Ens hem de preocupar?
Rotundament NO. Tot i la imatge de devoradors d’homes que encara gran part de la societat té d’aquests animals, la realitat és que el nombre d’atacs, a tot el món i especialment a zones d’alta interacció entre humans i taurons blancs, és absolutament ridícul . Els humans no formem part de la dieta habitual dels taurons, pel que no ens conceben com a presa. Segons l’International Shark Attack File, el 2020 a tot el món només es van donar 10 atacs mortals de tauró (sense determinar l’espècie).
Evidentment, es tracta d’un gran depredador i cal tenir-lo respecte i en cas de veure’l no molestar-lo, però això no ens ha de distreure de com n’és de meravellós poder tenir un animal d’aquestes característiques a les nostres aigües.
Que una espècie majestuosa com el tauró blanc, catalogada com a “En Perill Crític” en aigües europees per la UICN, aparegui a les nostres costes és sempre una bona notícia i hem d’aprendre a apreciar-ho i gaudir-ne.