Reducció de l’impacte del busseig en els ecosistemes marins
La costa mediterrània espanyola compta amb alguns dels paisatges marins més atractius del Mediterrani i, per tant, el busseig s’ha convertit en una important activitat turística. La importància d’aquest esport ha de ser compatible amb la conservació de les espècies que el fan atractiu (algunes de les quals són endèmiques i/o en perill d’extinció), sent essencial promoure la sostenibilitat en la pràctica del busseig.
Activitats principals
Per promoure la sostenibilitat en les activitats de busseig hem dut a terme diferents projectes amb un objectiu comú: minimitzar els impactes produïts pel busseig sobre els ecosistemes marins.
1. Realització de cursos formatius per a guies i professionals del busseig.
Aquests cursos es centren principalment en el paper que ha de tenir el guia (abans, durant i després de la immersió), què s’hauria d’explicar en un ecobriefing complert (l’explicació prèvia a la immersió), biologia marina, impactes que provoca el busseig, etc. Plantegem aquest tipus de cursos com una eina per als professionals del busseig, amb l’objectiu d’ajudar-los a promoure una pràctica de busseig més respectuosa.
L’any 2018 vam realitzar 13 cursos d’aquest tipus en diferents localitzacions de la Costa Brava (Catalunya), arribant a més de 200 guies i instructors de busseig.
Aquests cursos es van realitzar per l’Associació de Centres de Busseig de la Costa Brava (Costa Brava Sub) comptant amb el finançament del Fons Europeu Marítim i Pesquer (EMFF) de la Unió Europea a través del GALP Costa Brava i del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació.
2. Crear recursos informatius i una etiqueta ecològica per als centres de busseig sostenibles.
Hem desenvolupat manuals de bones pràctiques per a activitats de busseig i també una etiqueta ecològica per a certificar els centres de busseig que promouen una activitat sostenible.
“Wildsea Divers” és un exemple d’aquest tipus de projectes, en els qual es van crear tant recursos informatius com una etiqueta ecològica. Es va realitzar en dues àrees marines protegides (AMP) de la costa mediterrània espanyola: Illes Medes (Catalunya) i Illes del Toro i Malgrats (Illes Balears), arribant a un total de 18 centres de busseig.
Aquest projecte va comptar amb el suport de la Fundación Biodiversidad (Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient) i de la Obra Social La Caixa.
3. Estudiar l’impacte de les activitats de busseig monitoritzant el comportament del bussejador/a o el seu ús de l’espai durant les immersions.
SUBMON ha desenvolupat aquest tipus d’estudis a l’AMP més visitada de la costa catalana: les Illes Medes. Aquests estudis han comptat amb el finançament del Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter i del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (Generalitat de Catalunya).