Finalitzem la segona edició del projecte “Un mar sin basuraleza”
Al llarg de l’any 2021 vam realitzar la segona edició de “Un mar sin basuraleza”, un projecte centrat en els residus de grans dimensions que impacten a praderies de fanerògames marines. Aquest projecte compta amb el suport del Projecte LIBERA, impulsat per SEO/BirdLife en aliança amb ECOEMBES.



En aquesta edició, les actuacions es van centrar a la zona del Cap de Creus (Girona), concretament als municipis de Roses, a les cales de Canyelles Petites i Canyelles Grosses, i Llançà, a la platja de Canyelles i el Rastell. L’objectiu que es va plantejar va ser localitzar residus de grans dimensions que estiguessin impactant a praderies de fanerògames marines de la zona (en aquest cas, posidònia) i extreure aquells que es va considerar adient després d’una valoració prèvia.
A més, es va realitzar una sessió divulgativa i de conscienciació en ambdós municipis per tal d’evitar noves acumulacions de residus en el futur. Aquestes accions de conscienciació tenen com a objectiu, per una banda, divulgar el projecte LIBERA, la problemàtica relacionada amb la brossa marina, la importància de les fanerògames marines i destacar els impactes que generen els residus de grans dimensions sobre les praderies marines, i d’altra banda, mostrar els resultats obtinguts a cada una de les actuacions realitzades.
Entre les dues zones on es va actuar, es van extreure un total de 47 objectes de grans dimensions i pes, principalment elements utilitzats per al fondeig d’embarcacions abandonats (blocs de formigó i cadenes), restes de canonades en desús i fragments d’embarcacions. En total, es van retirar 4500 kg de residus de fons marins amb presència de posidònia.
Amb aquesta segona edició s’ha continuat amb la tasca que es va iniciar el 2019, on ja es va actuar a quatre localitzacions diferents: Parc Natural de Cabo de Gata-Níjar (Almeria), Reserva Marina de l’Illa de Tabarca (Alacant), Reserva Marina de Cabo Tiñoso (Cartagena) i Cadaqués (Girona). En aquesta primera edició es van extreure 81 objectes que comportaven un total de 8500 kg de residus, i es van fer les pertinents xerrades de divulgació a les diferents zones d’actuació. Així, entre les dues edicions del projecte s’han extret un total de 128 objectes que impactaven fanerògames marines, amb un pes total de 13.000 kg de residus.
Per continuar amb aquesta tasca, es preveu que al llarg d’aquest any 2022 es desenvolupi la tercera edició, en aquest cas a l’illa de Mallorca.