Una nova iniciativa per a la conservació dels taurons
Des de ja fa uns mesos, diverses organitzacions involucrades en la investigació, conservació i protecció dels taurons, han unit forces en una xarxa de comunicació global anomenada “Let Sharks Live”. Des d’aquesta plataforma es va decidir, a la vista de la greu situació de conservació que algunes poblacions de taurons viuen, declarar el 2009 com l’”Any del Tauró”, amb la finalitat d’incrementar la sensibilització al respecte de l’estat de conservació dels taurons.
Al ritme actual de desaparició, moltes de les poblacions de les espècies més amenaçades de taurons s’hauran extingit en els propers 10-15 anys. Tot i així, continuen essent pescats de forma intensiva i es continua realitzant la pràctica coneguda com a finning (aleteig), que consisteix en amputar les aletes de tauró i descartar la resta del cos al mar, en ocasions, amb l’animal encara viu.
Alguns dels punts més importants a desenvolupar durant aquest proper 2009 són:
– Disminuir el mercat o la demanda d’aletes de tauró.
– Sensibilitzar a la població sobre la vertadera naturalesa dels taurons, la seva situació d’amenaça, la seva importància en l’ecosistema, així com, trencar els mites sobre la suposada perillositat dels taurons.
– Obtenir proteccions efectives per a les espècies més amenaçades.
– Eliminar les xarxes de protecció de banyistes que, en algunes zones, causen la mort de grans quantitats de taurons, cetacis, tortugues marines i moltes altres espècies.
– Reduir al mínim les captures accidentals i definir límits de captura en les legislacions pesqueres internacionals.
Des de Submón ens sumem a la iniciativa de protegir els taurons i disminuir les causes de regressió que els afecten. En aquest sentit, iniciem enguany, una línia de treball que ha d’impulsar projectes relacionats amb la conservació d’aquestes espècies, tant en el litoral català com en l’espanyol.
Més informació: http://www.year-of-the-shark-2009.org