Engeguem la segona fase del Proyecto SCARS gràcies al suport de Goodman, Mares Sostenibles i la Fundación Biodiversidad
El Grup Goodman, Mares Sostenibles i SUBMON signem un acord de col·laboració per a dur a terme la segona fase del Proyecto SCARS, amb la finalitat d’estudiar la distribució, abundància i moviments dels cetacis del Mediterrani i en concret, del cap d’olla gris, als canyons de la costa catalana. El projecte també compta amb el suport de la Fundación Biodiversidad, del Ministeri per a la Transició Ecològica i Repte Demogràfic.
La zona d’estudi es troba dividida en tres àrees que engloben els diferents canyons submarins presents a la costa catalana. El projecte va començar a principis de maig i es van estudiar dues de les àrees previstes, els canyons de Palamós i Maresme. Durant aquesta primera fase, es van trobar les 8 espècies de cetacis més comunes del Mar Mediterrani i es van arribar a realitzar més de 100 albiraments. Durant la segona fase, que s’ha iniciat a finals de setembre, l’equip científic de SUBMON partirà des del Port de Sitges per a estudiar la zona de canyons submarins del Garraf i Tarragona,
El cap d’olla gris al Mediterrani: un gran desconegut
El cap d’olla gris (Grampus griseus) és un dels dofins més desconegut i menys estudiats del Mediterrani. Es troba a la Llista Vermella d’espècies amenaçades de la Unió Internacional per a la Conservació de la Natura (UICN) que considera la subpoblació mediterrània d’aquesta espècie a la categoria de conservació de “Dades insuficients”.
No obstant, tot i la poca informació de la que es disposa, en els últims anys s’ha observat una disminució de la població al Nord-est del Mediterrani, concretament al golf de Lleó i mar de Ligúria. Aquest fet augmenta la necessitat d’ampliar el coneixement sobre l’abundància, distribució i tendència de la subpoblació mediterrània del cap d’olla gris i així, poder comprendre el seu estat i treballar en la conservació d’aquesta espècie.
El Proyecto SCARS deu el seu nom a les abundants cicatrius que presenten els caps d’olla gris per tot el seu cos. Al néixer, les cries són de color gris-marró, però a mida que creixen, la seva coloració va tornant-se més clara, en part per les marques i cicatrius que es fan sobretot amb les dents d’altres individus del seu propi grup al socialitzar, però també amb altres espècies amb les que interactuen.